11.11.11

Idag er det fire år siden verdens beste guttebass ble døpt. Igår var det fire år siden pappa døde…., det er alltid litt rart rundt disse dagene… Men for fire år siden var det uvirkelig! Jeg har nok altid vært litt pappa-jente. Sønnen min er døpt Morten Matias. Morten etter morfaren sin og Matias etter farfaren sin. Det hadde vært klart ganske lenge at det skulle bli navnet hans. Hverken morfar eller farfar skulle komme i dåpen. Begge to bor/bodde i utlandet, og i tillegg var pappan min syk. Han hadde vært syk i mange år, og klarte ikke å reise den lange veien. Tidlig på kvelden dagen før dåpen fikk jeg telefonen som rystet min verden. Pappa var død… Selv om jeg i mange år hadde sett og visst at pappa var syk, var jeg ikke klar! Og i tillegg kom alle de praktiske avgjørelsene som måtte tas hurtig og på løpende bånd. Hva gjør vi med dåpen? Vi døpte. Og det ble en fin dag. Pappa bodde i Spania og der er det vanlig at de gravlegges dagen etter de dør. Men da ville min far bli begravet akkurat idet min sønn ble døpt… Pappas begravelse ble utsatt et døgn, og imorgen er det fire år siden. Ingen i hans norske familie fikk vært i begravelsen. Jeg skulle så gjerne snakket med han igjen… Jeg skulle så gjerne vært der…. Og det river og sliter i meg… Vi hadde en minnestund for han her hjemme. Eller min farmor og mine onkler ordnet med det. Hverken jeg eller min bror ble spurt om å delta med noe, fikk bare beskjed om å møte opp… Det er sårt… Og jeg savner pappan min!!!

Legg igjen en kommentar

