Sommer :D

Eller altså idag regner det, men vi er i JUNI :D:D:D Imorgen kommer min bror hjem, i overimorgen kommer min mann fra sjøen og på torsdag får vi besøk av min manns søster fra USA 🙂 Dette blir nok en god uke 🙂 Men det jeg egentlig ville skrive om var dette 😉 Hvordan det er å være forelder idag.

Jeg føler at det er ganske så utfordrende på mange måter. På den ene side så er det mange forventninger til hvordan man skal og bør være forelder, på den andre side synes jeg selv at så lenge vi tar vare på våre barn, og oppdrar dem slik vi synes er riktig…, ja så har igrunnen ikke andre noe med det…. For meg er indre verdier, moral og etikk viktig. For meg er det viktig å oppdra mine barn på en slik måte at de er sikre på seg selv, inkluderende, tar vare på jorden vi bor på, uten fordommer… Det som er mindre viktig for meg er ting. For eksempel er det ikke viktig å ha et stort flott hus, hvis jeg har tak over hodet, er varm og tørr, så er det godt nok. Det er atmosfæren som er det viktige. Vi har også tatt et valg om å ikke ha bil. Av flere årsaker. Blant annet at den aldri ble brukt den vi hadde. Men så er det disse forventningene fra samfunnet rundt oss da…. Siden vi ikke har bil kan vi heller ikke være med på skoleavslutningen med min datter. Det er blitt lagt til et sted som er så langt unna og hvor kollektivtrafikken ikke når, så vi kan ikke komme. Sophie er selvsagt lei seg, og synes det er urettferdig! Det synes jeg også. Men Sophie er ikke sur eller sint. Hun er lei seg. Og hun er lei seg fordi noen ikke tenkte på at ikke alle har bil, selv nå i 2011. Jeg har sagt 100 ganger til henne at jeg er så lei for at vi ikke kan gå. OG hver gang sier hun, mamma det er jeg også, men det er jo ikke din feil. Neeei det er jo ikke det. Men hadde jeg vært mere materialistisk av meg så hadde vi nok sikkert hatt bil. Jeg bare klarer ikke helt å se vitsen med det. Bortsett fra å komme på skoleavslutningen så klart. Hjertet mitt blør…. Jeg skulle så gjerne ønske at den skulle være her i bygda, slik den var i fjor. Da vi tok valget om å ikke lenger ha bil, trodde vi helt ærlig talt ikke at prblemet ville melde seg på dette punktet. Skoleavslutning for 2.trinn… Og ja, vi kunne jo godt ha kjøpt en bil igjen, og aaalt ville ende godt. Men ville det egentlig det? Jeg synes det er en prinsippsak… Må man ha bil hvis man har barn??? Hva synes dere???? Jeg trenger noen innspill her….

 

Klem Tone

Legg igjen en kommentar

